Sport

Trening cardio a trening siłowy – jaki rodzaj aktywności wybrać, by schudnąć?

• Zakładki: 19


Proces odchudzania wymaga stosowania się do kilku – przynajmniej z pozoru łatwych – zasad. Najważniejszą z nich jest utrzymanie ujemnego bilansu kalorycznego i to właśnie o niej należy pamiętać, ustalając plan działania. Ujemny bilans wypracowujemy przede wszystkim dietą, spożywając mniej kalorii niż potrzebujemy oraz aktywnością fizyczną. I chociaż nie trzeba ćwiczyć, żeby schudnąć, naprawdę nie warto rezygnować z treningów. Jaki wpływ na odchudzanie ma trening cardio, a jaki trening siłowy?

Trening siłowy – dlaczego osoby na redukcji powinny ćwiczyć siłowo?

Podczas redukcji, czyli ujemnego bilansu kalorycznego, dochodzi do utraty tkanki tłuszczowej. Niestety jednocześnie spalana jest tkanka mięśniowa. To bardzo zła wiadomość dla osób odchudzających się – po zrzuceniu zbędnych kilogramów sylwetka nadal nie będzie prezentować się tak, jak sobie wymarzyliśmy, a nasz metabolizm będzie znacznie wolniejszy niż u osób, które mięśni nie straciły. Im większa tkanka mięśniowa, tym większy metabolizm (dlatego statystycznie mężczyznom jest nieco łatwiej schudnąć). Utrata tkanki mięśniowej sprawi, że będziemy słabsi i bardziej narażeni na kontuzje. Dlatego trening siłowy w procesie odchudzania jest tak ważny. Nie powinny się go bać kobiety – przyrost mięśni na redukcji nie jest możliwy, a ewentualna rekompozycja, która jest trudna do osiągnięcia, zadziała tylko na naszą korzyść.

Trening cardio o odchudzanie – czy aeroby są konieczne, by schudnąć?

Aby chudnąć, musimy utrzymywać ujemny bilans kaloryczny, a w poprawie estetyki naszego ciała pomagają nam treningi siłowe. Czy trening cardio jest więc konieczny, by schudnąć? Nie jest, ale warto wpleść go w swój plan treningowy. Ćwiczenia aerobowe pomagają nam zwiększyć deficyt kaloryczny – ćwicząc cardio możemy pozwolić sobie na zjedzenie nieco więcej kalorii bez zaprzepaszczenia efektów redukcji. Cardio to także doskonały sposób na zwiększenie wydolności, a poprawa kondycji powinna być jednym z celów osób, które się odchudzają. Pamiętajmy również, że mięśnie po treningu siłowym potrzebują regeneracji – czas ten możemy przeznaczyć na trening cardio.

Trening siłowy i trening cardio – jak ćwiczyć, żeby schudnąć?

Aby efekty naszych treningów były więcej niż satysfakcjonujące, powinniśmy łączyć trening siłowy z cardio. Możemy zrobić to na dwa sposoby:

  • trening cardio tuż po treningu siłowym
  • trening cardio innego dnia lub o innej porze niż trening siłowy

Nie zaleca się wykonywania ćwiczeń aerobowych przed treningiem siłowym. Pamiętajmy, że nie tylko podczas budowania tkanki mięśniowej, ale również podczas redukcji, ważniejszym od liczby powtórzeń jest progres z ciężarem, dzięki któremu budujemy mięśnie na masie i chronimy je przed spalaniem na redukcji. Po treningu cardio nie mielibyśmy odpowiednio dużo siły, by progresować z ciężarem, z kolei po „dźwiganiu” z powodzeniem możemy wykonać trening cardio.

W zależności od zaawansowania może to być marsz lub jogging, trening cardio w domu z ulubioną trenerką lub trening na maszynie – rower stacjonarny, bieżnia, orbitrek czy wioślarz pozwolą nam wykonać efektywny trening aerobowy lub HIIT, który będzie doskonałą formą dla bardziej zaawansowanych osób.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą SportsArt.

Fot. Shutterstock.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
44 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *